کد مطلب:231496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

صبر و قناعت
46- محمد بن عرفه گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر كس به روزی كم قناعت نكند و همواره درصدد ازدیاد اموال و ثروت برآید، باید همواره در كار هم بیشتر فعالیت داشته باشد و هر كس به روزی كم قانع باشد در كارها هم كمتر فعالیت خواهد كرد.

47- ابونصر بزنطی گوید خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم قربانت گردم برای اسماعیل بن داود كاتب بنویس شاید از وی چیزی به من برسد.

فرمود من دوست ندارم از او و امثالش چیزی طلب كنی اینك از اموال خود تو را بی نیاز می كنم.



[ صفحه 444]



48- احمد بن عمر گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و حسین ابن ثویر هم با ما بود، عرض كردم قربانت گردم ما در زندگی راحتی به سر می بردیم و روزی فراوانی داشتیم، ناگهان اوضاع و احوال برگشت و روزگار تغییر كرد، اینك از خداوند بخواهید اموال ما را بار دیگر به ما برگرداند.

حضرت رضا علیه السلام فرمود شما چه می خواهید؟ قصد دارید مانند پادشاهان زندگی كنید و دوست دارید مانند طاهر و هرثمه باشید و از هر طریقی كه باشد اموال جمع كنید؟

گوید: گفتم: نه به خداوند سوگند اگر همه دنیا از طلا و نقره باشد و بخواهند عقیده ام را تغییر دهند و آن طلاها را به من بدهند، از عقیده و روش خود دست نخواهم كشید.

راوی گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر كس از شما دستش بازتر بود باید خداوند را شكر و سپاس گوید.

پروردگار متعال می فرماید: اگر در برابر نعمت شكرگذار باشید بر نعمت شما خواهم افزود، و نیز فرموده: ای آل داود شكرگذار باشید و گروه اندكی از بندگانم سپاسگزارند، اینك به خداوند حسن ظن داشته باشید.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس به خداوند حسن ظن داشته باشد خداوند نیز به حسن ظن او رفتار می كند.

هر كس به روزی اندك قناعت كند خداوند نیز اعمال اندك او را می پذیرد، و هر كس به اندكی از حلال راضی باشد زندگی خود را به آرامی خواهد گذرانید، و خاندانش در تنعم زندگی خواهند كرد، و خداوند او را به درد و دوای دنیا بینا خواهد



[ صفحه 445]



كرد، و او را از جهان سالم بیرون خواهد برد و در دارالسلام جای خواهد داد الحدیث.

49- شیخ صدوق به اسناد خود از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: هر كس صبح كند در حالی كه بدنش سالم باشد، و امنیت داشته و قوت روزش فراهم باشد مانند این است كه همه دنیا را دارد.

50- فضل بن كثیر گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر كس با فقیر مسلمانی برخورد كند و بر او مانند یك نفر غنی و مالدار سلام نكند روز قیامت مورد غضب خداوند قرار خواهد گرفت.

51- حضرت رضا علیه السلام از پدرش روایت كرده كه امام صادق فرمود:

زاهد كسی است كه حلال دنیا را ترك كند برای ترسیدن از حساب، و حرام را ترك كند برای ترسیدن از عقاب و عذاب اخروی.

52- احمد طائی گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

فرشته ای نزد من آمد و گفت: ای محمد خداوند عزوجل تو را سلام می رساند و می فرماید: اگر بخواهی دره های مكه را برایت پر از طلا خواهم كرد.

در این هنگام حضرت رسول اكرم سر خود را به طرف آسمان بلند كرد و گفت: خداوندا من یك روز سیر خواهم بود و تو را سپاس خواهم گفت، و یك روز گرسنگی خواهم كشید و از تو سئوال خواهم كرد.

53- و نیز حضرت رضا علیه السلام از علی علیه السلام روایت كرده كه ابوجحیفه خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمد در حالی كه از پرخوری مرتبا



[ صفحه 446]



آروغ می زد.

حضرت فرمود: ای اباجحیفه پرخوری نكن، زیرا بیشتر پرخورهای دنیا در آخرت گرسنگی خواهند دید، سپس فرمود: ابوجحیفه پس از این هرگز سیر غذا نخورد تا از جهان رفت.

54- علی بن شعبه روایت می كند كه حضرت رضا علیه السلام در پاسخ مردی كه گفت: من امروز با یك دانه خرما و مقداری تربت قبر سیدالشهداء افطار كردم فرمود تو امروز سنت و بركت را در یكجا انجام دادی.

55- داود بن سلیمان غازی از حضرت رضا از پدرانش از علی علیهم السلام روایت كرده كه فرموده:

اگر مردی مشاهده می كرد كه مرگ با چه سرعتی او را تعقیب می كند هر آینه كار را مبغوض می داشت و دنیا را ترك می كرد.

56- شهاب الدین نویری از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: قناعت، نفس آدمی را از خطا و لغزش نگاه می دارد، و موجب می شود كه انسان در جمع ثروت و مال و اندوختن منال نپردازد، و خود را در نزد اهل دنیا خاضع و خاشع نكند.

راه قناعت را فقط دو نفر اتخاذ می كنند، كسی كه دنبال آخرت را گرفته و به مال اندك جهان اكتفاء می كند و یا شخص كریمی كه نمی تواند و نمی خواهد خود را به كثافات دنیا آلوده سازد.

57- ابومحمد كوفی گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و بر او سلام كردم حضرت متوجه من شد و با من به گفتگو پرداخت و من هم از وی چند



[ صفحه 447]



روایت پرسیدم.

در این هنگام فرمود: یا ابامحمد هیچ مؤمنی به بلیه ای گرفتار نمی شود و در آن صبر كند جز اینكه خداوند در برابر آن صبر و شكیبائی اجر هزار شهید به او خواهد داد.